Coronavirus – læs seneste nyt fra Esbjerg Kommune

Beskrivelse af pædagogik


Vi arbejder ud fra en struktureret hverdag, vi har en fast ugeplan på alle 4 stuer. Med dette sikre vi at børnene lære hver dag og dette er tænkt efter lovgivnings 6 læreplanstemaer

De planlagte aktiviteter er i tidsrummet kl. 9:00-11.00

Ugen kunne se sådan ud:
Mandag: Rytmik og bevægelse
Tirsdag: Maddag
Onsdag: Tur dag
Torsdag: Sprogarbejde med fri for mobberi og månedens ord/emne
Fredag: Værksteds dag

I en periode fra 1-3 mdr. er der valgt et tema, og det er dette tema som kommer til at hænge sammen med ture, sprogarbejdet, maden, bevægelse og værkstedsdage.

Vi skaber en udfordrende, spændende og lærerig dag og det giver børnene mulighed for personlig udvikling, med fokus på de sociale kompetencer     

Hvert barn er særligt og har derfor behov for individuelle rammer. I vores pædagogik tager vi udgangspunkt i, at vi ser og anerkender børnene. Dette opnår vi som personale ved at være til stede i nuet sammen med børnene. Vi ser på børnene, og er bevidste i det pædagogiske arbejde at børnene lære på forskellige måder, og dette tænker vi ind i de planlagte aktiviteter men også i den frie leg.

Vi fleksible, kreative og spontane i mødet med barnet, kollegaer og forældre.

I vores daglige arbejde bruger vi vores personlighed, men samtidig er vi meget bevidste om vores faglighed.

Vi er meget åbne overfor ny viden og vi udnytter hinandens ressourcer.

Vi respekterer og anerkender hinanden og er åbne for andres meninger og erfaringer. Dette gør at vi kan føre positive samtaler med børn, forældre, kollegaer og andre samarbejdspartnere.

Vi sætter barnet i centrum, kaster hæmningerne over bord og går med på børnenes præmisser. Vi er til stede og tør lege med børn.